Für drei intensive Tage hatten wir wieder einmal unseren Honorarprofessor Robert Sternberg zu Besuch an unserem Institut. Seine Biografie ist wirklich beeindruckend:
Robert J. Sternberg is Provost, Senior Vice President, and Regents Professor of Psychology and Education at Oklahoma State University and Honorary Professor of Psychology at Heidelberg University. Before going to Oklahoma State, he was Dean of Arts and Sciences and Professor of Psychology and Education at Tufts University, and before that, IBM Professor of Psychology and Education, Professor of Management, and Director of the Center for the Psychology of Abilities, Competencies, and Expertise at Yale. He is a Past President of the American Psychological Association and is President of the Federation of Associations in Behavioral and Brain Sciences. His BA is from Yale summa cum laude, his PhD is from Stanford, and he holds 12 honorary doctorates from 11 countries. Sternberg has won more than two dozen awards for his work. He was cited by the APA Monitor as one of the top 100 psychologists of the 20th century and by ISI for being one of the most highly cited (top ½ of 1%) among psychologists and psychiatrists. Sternberg is a member of the National Academy of Education and the American Academy of Arts and Sciences and a Fellow of the American Psychological Association, the Association for Psychological Science, the American Educational Research Association, and the American Association for the Advancement of Science. He is married to Karin Sternberg, PhD, and has two grown-up children, Seth and Sara, as well as three infant triplets, Samuel, Brittany, and Melody.
Er hat bei uns neben regulären Blockseminaren (z.B. zum Thema „Leadership“, zu „Creativity“ oder zu „Culture and Intelligence“) auch Beratungstermine mit Doktorandinnen und Doktoranden wahrgenommen sowie eine öffentliche Vorlesung mit dem Thema „Why Scandals Don’t Go Away: It is Really Hard to Behave Ethically“ gehalten. Letztere hat deutlich gemacht, dass wir das Thema Ethik ernst nehmen müssen, wenn unsere Studierenden die nächste Generation von Führungskräften werden sollen: Die „Nieten in Nadelstreifen“ sind ja häufig die Personen, die Top-Abschlüsse an Top-Universitäten gemacht haben – Personen, deren analytische Intelligenz kaum in Frage steht. Aber: es fehlt an Problembewusstsein in Sachen ethischer Reflektion! Da sollten wir tätig werden! Nicht, um aus jedem Studierenden einen Christenmenschen zu machen, sondern um die Studierenden zum Bearbeiten der 8 Schritte zu führen, die Sternberg als wesentlich ansieht:
- Recognize that there is an event to which to react
- Define the event as having an ethical dimension
- Decide that the ethical dimension is significant
- Take responsibility for generating an ethical solution to the problem
- Figure out what abstract ethical rule(s) might apply to the problem
- Decide how these abstract ethical rules actually apply to the problem so as to suggest a concrete solution
- Prepare to counteract contextual forces that might lead one not to act in an ethical manner
- Act
Nur am Rande sei angemerkt: Das sind natürlich Schritte, die ganz analog beim Problemlösen zur Geltung kommen. Ethisch reflektiertes Handeln stellt eine besondere Form des Problemlösens dar. Vielleicht gefällt mir der Sternberg’sche Ansatz deswegen so gut?
Wir sind sehr froh, dass Bob unseren Studierenden als akademischer Lehrer und uns als Berater zur Seite steht. Wir freuen uns auf seinen nächsten Besuch im Mai 2012 in Heidelberg anläßlich der Konferenz „Wie kommt Neues in die Welt?„.